Sunday, June 05, 2005

Ziua de Iasi- Analiza site (Anda)

Ziua de Iasi
Analiza de continut, arhitectura informationala
si design web


Intr-un magazin produsele sunt aranjate pe standuri, iar standurile sunt organizate in raioane. Astfel, cumparatorul va gasi usor ceea ce cauta, fara a avea nevoie de ajutorul personalului. Pe web situatia este similara: informatiile trebuie aranjate astfel incat utilizatorul sa le poata accesa cat mai usor. Un esec in acest sens poate duce la pierderea clientului, atat in magazin cat si pe web. Diferenta este ca, pe web, site-ul concurentei este mult mai usor de gasit si de vizitat decat prezenta fizica echivalenta.
In aceeasi situatie se afla si site-urile mass-media romanesti. Sunt multe, aflate intr-o lupta continua. Dar asta nu inseamna ca sunt si bune, mereu actializate, sau fara defecte. Fiecare are insa vizitatorii sai pe care va reusi, sau nu, sa-i transforme in “clienti fideli”. Vom lua drept exemplu cotidianul Ziua de Iasi, caruia ii vom analiza continutul, arhitectura informationala si design-ul web.
Arhitectura informatiei determina continutul si functionalitatea site-ului, specificand modul in care se regaseste informatia pe site. De asemenea, determina modul in care site-ul se va adapta la schimbari si dezvoltare.
Informatia este nevoia primara a unui utilizator care se orienteaza catre site-ul web al unei publicatii, de aceea continutul trebuie sa se adreseze cu precadere utilizatorilor si nevoilor acestora. Informatia este in multe cazuri principalul factor de decizie. Continutul trebuie sa fie: relevant, concis, de actualitate, dinamic, usor de accesat, adevarat.
Structura de organizare a site-ului Ziua de Iasi este una extrem de simpla. Toate optiunile sunt oferite pe prima pagina, de la schema stirilor, la schema informatiilor utilitare, la titlurile si lead-urile tuturor stirilor, la arhiva, s.a.
Spre deosebire de un televizor sau aparat de radio, Internetul nu este un mediu intuitiv. Utilizarea sa presupune un proces de invatare. De aceea interfata grafica trebuie sa contina o schema de navigatie fie intuitiva, fie familiara pentru utilizator. Impunerea unei navigatii neobisnuite, oricat de atractiva vizual, poate duce la esecul experientei vizitatorului, reflectat in scaderea sau pierderea loialitatii fata de site. Ziua de Iasi ofera doua posibilitati de a vedea stririle. Acestea sunt expuse, asa cum am mai zis, in doua variante. Pagina este impartita in patru fram-uri. Cele de pe margini (stanga, dreapta, sus) raman mereu pe ecran, si doar cadrul median are scroll bar. Aceata este parca inramat de celelalte fram-uri. Pe acest cadru sunt expuse toate stirile existente pe site, zilnic actualizate (exceptie face ziua de duminica). Despartite in functie de tipul in care se incadreaza stirea ( Eveniment, Social…), printr-o linie rosie, putem citi o informatie apasand link-ul “Continuati”. Pentru a citi fiecare stire, separat, trebuie sa utilizam butonul “back”, care ne readuce la pagina principala. Singura stire pe care o putem gasi doar aici, in cadrul median, este cea de la “Deschiderea Editiei”. Pentru a nu reveni la butonul “back”, se poate utiliza fram-ul din stanga, in cere se gaseste schema stirilor. Astfel, dand click pe eticheta “Invatamant”, in frame-ul din mijloc vor aparea toate stirile din aceasta sectiune. Puteam apoi sa alegem oricare alta sectiune, fara a mai reveni la pagina principala. Aceast “bonus” exista numai pentru numarul curent, caci daca intram in arhiva publicatiei online Ziua de Iasi, vom putea opera numai cu fram-ul de mijloc. In cazul in care selectam o optiune din cadrul stanga, ni se va raspunde cu informatii din editia acuala/ de astazi. Chiar si in “interiorul” ziarului stim mereu unde ne aflam, sigla site-ului, la fel ca si cele trei cadre de pe margini, insotindu-ne mereu. Nu exista o harta a site-ului, intrucat, prin structura sa, chiar site-ul este o harta.
Ce contin fram-urile de de margini? In fram-ul din stanga, eticheta de sus are denumirea de “Prima Pagina”. Urmeaza apoi ierarhia tipurilor in care sunt impartite stirile: “Eveniment”, “Economic”, “Invatamant”, “Social”, “Politic”, “Sport”, etichetele pentru informatiile utilitare: “Horoscop”, “Datele meteo”, “Mica publicitate”, “Judetul Iasi” ( harta Iasului si a situarii lui in Europa), abonare la Newslwtter, si “Forum”. In josul cadrului sunt oferite informatii de pe site-ul http://www.wunderground.com/global/stations/15090.html.
In fram-ul de sus, se gaseste sigla publicatiei, sloganul (“Adevarata informatie. Noi stim tot ce misca.”), un link care deschide o fereasta in care se pot adresa anumite comentarii conducerii, altul spre cea mai discutata tema de pe forum, etichetele “Arhiva on-line”, “Contact”, “Colectivul de redactie”, “Editiile ZIUA” (“Ziua de Iasi” este o publicatie locala subordonata cotidianului “Ziua”, la fel ca si “Ziua de Constanta”, “Ziua de Vest”, “Ziua de Hunedoara”) si “Webmaster”. In coltul din dreapta sus este notata data aparitiei.
Framul din dreapta este impartit in patru sectiuni. Sub denumirea de “Parerea ta conteaza”, utilizatorii au ocazia de raspunde la o intrebare, prin “da” sau “nu”, despre o problema de actualitate. De asemenea, ei pot afla rezultatele “ votului” la intrebarea precedenta. Tot in frame-ul din dreapta se ofera informatii despre cursul valutar, si despre “sunteti vizitatorul numarul…”. Acest din urma sondaj nu ofera deloc credibilitate, deoarece o persoana poate intra de mai multe ori pe pagina site-ului, si este luata in considerare de fiecare data.
Etichetele Zilei de Iasi sunt planificate, si pentru ca se afla pe fram-urile marginale, acestea apar si in interiorul site-ului. Ele nu sunt explicate, considerandu-se de la sine intelese. Exista o consecventa in terminologie, dar nu si in “adancime”. Numarul de stiri de la fiecare sectiune variaza de la una (la ”Evenimentele Zilei”), la trei, si pana la sase stiri.
Optimizarea pentru motoarele de cautare este esentiala pentru eficienta unui site web. Site-ul ziarului nu este dotat cu un motor de cautare, ingreaunand astfel aflarea unor informatii publicate in zilele precedente. Astfel, trebuie stiut cu exactitate in care numar a aparut o anumita stire, pentru a o cauta in arhiva.
Pentru a exista interactiune intre utilizator si site, design-ul trebuie sa asigure o interactiune optima printr-un design si stil vizual pe web coerente cu cele pe care utilizatorul le cunoaste din mediile offline, prin interfata atractiva si intuitiva, prin adaptarea la limitarile mediului (numar de culori, rezolutia ecranului, timpii de incarcare a paginilor) si prin eliminarea “zgomotului vizual” (tendinta de supraincarcare grafica a paginilor web). Design-ul trebuie sa sustina continutul, sa aiba unitate si diversitate, si sa nu plictiseasca.
Fundalul alb al publicatiei online indica seriozitate, credibilitate. Paginile site-ului sunt impanzite de nuanta de rosu a etichetelor, a dungilor care separa sectiunile, a siglei si a link-urilor “continuare”, in intentia de a sugera dinamism, actiune, viata. Sunt folosite fonturile Tahoma, Arial, Helvetica, si caracterele romanesti. Anumite articole sunt insotite de poze, care de multe ori se repeta, in editii diferite.
Constructia unui site trebuie alcatuita in beneficiul useri-lor. Acestia nu trebuie pusi sa ia decizii complicate, nici sa se intrebe de de functioneaza un anumit lucru, ci doar sa sa multumeasca stiind ca merge. Pagina principala din Ziua de Iasi este foarte incarcata de informatie, dar se incearca scoaterea in evideta a titlurilor prin boltirea si marirea caracterelor fata de restul textului. De asemenea, etichetele sunt scrise alb pe rosu, atragand atentia. Totusi, nu exista o ierarhie vizuala clara. Numele publicatiei este scris in coltul din stanga, sus, pe un spatiu relativ mic, fara sa atraga atentia in mod deosebit. Link-urile sunt usor de depistat, simple, scurte, concise.
Vizitatorul nu are idee cat de mare este un site, de aceea navigatia globala trebuie sa contina cinci elemente: site ID (nume, sigla, slogan), drumul spre casa (home/ pagina principala), sectiuni care ofera continutul, servicii si utilitati, si “search”. “Ziua de Iasi” respecta patru dintre aceste elemente, deoarece, asa cum am mai precizat, optiunea “search” nu exista.
Pentru a se verifica functionabilitatea unui site si modul in care utilizatorii se vor descurca, se poate efectua un studiu simplu, numit “testul camionului”. Legat la ochi si dezlegat imediat, utilizatorul trebuie sa poata raspunda la urmatoarele intrebari: “pe ce site sunt?”, “pe ce pagina sunt?”, “care sunt principalele sectiuni/ servicii/ optiuni?”, “unde ma aflu eu in intreaga schema?”, “cum pot sa caut ceva?”. Intrucat fram-urile de pe margilile “paginilor” raman neschimbate in orice situatie, la intrebarile “pe ce site sunt?” si “care sunt principalele sectiuni/ servicii/ optiuni?”, se va putea raspunde cu usurinta. Raspunsul la intrebarile “pe ce pagina sunt?” si “unde ma aflu eu in intreaga schema?”, este doar pe jumatate respectat. In cazul in care dorim sa vedem toate stirile dintr-o anume sectiune, atunci eticheta se va modifica si scrisul se va transforma din alb in negru, atragand astfel atentia. Dar daca selectez o stire din cadrul central, aceasta se deschide fara a oferi, mai apoi, indicii, despre locul in care voi fi atunci in site, despre sectiunea de informatii in care ma aflu. La fel si la intrebarea “cum pot sa caut ceva?”, raspunsul va veni doar cu ajutorul arhivei, fara a se dezvalui butonul de “search”.

***
Un website bine facut este un website care se încarca rapid si ofera vizitatorilor o functionalitate impecabila si un continut complet. Arhitectura informatiei este simpla si clara, asigurând o navigare intuitiva pentru acces rapid la toate informatiile. Nu exista solutii prefabricate pentru orice site. Doar principii sanatoase pentru conceptia si realizarea unui site Web: încarcare rapida, continut relevant, navigare usoara, prezentare consecventa, organizare intuitiva, aspect placut.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home