Sunday, June 05, 2005

Internetul in Romania(Simona)

Internetul in Romania

Explozia Internetului in toata lumea a avut drept cauza dezvoltarea industriei comunicatiilor si industriei IT in general. Dezvoltarea acestei imense retele a fost inegala datorita diferentelor tehnologice, asa cum era si firesc. Diferentele s-au accentuat si mai mult pe parcursul unui deceniu, acest lucru intamplandu-se pentru ca avansul tehnologic si eficienta utilizare a Internetului a constituit motorul care a permis ca decalajul dintre tari sa se accentueze continuu.
Tarile din Europa de Est s-au confruntat cu doua mari provocari: pe de o parte handicapul economic si tehnologic si pe de alta, fantasticele oportunitati oferite de Internet. Acest lucru l-am simtit si noi, romanii, pe pielea noastra. Au existat si firme care au avut un curaj demn de invidiat si au investit si in acest domeniu al Internetului. Ele s-au lovit permanent de dificultatile ridicate de slaba dezvoltare a comunicatiilor in Romania, de lipsa unei legislatii solide in domeniu sau de sicanarile tipice din partea autoritatilor.
Nu trebuie ignorat faptul ca ca marea majoritate a acestor manageri fac parte din tanara generatie, media lor de varsta fiind cu putin peste 30 de ani lucru care dovedeste faptul ca la noi Internetul cu tot ceea ce presupune el este ceva nou acceptat mai repede de generatia tanara. Insa chiar si o parte din acesti manageri au ramas tributari unor conceptii invechite si total nesanatoase pentru o economie viabila, aflandu-se sub presiunea mediului social sau de afaceri in care isi desfasoara activitatea. Acest lucru explica, partial, semi-esecul Internetului in Romania.
Aceste lucruri se vad foarte bine in domeniul Web Desing-ului, unde tinerii manageri, in loc sa isi largeasca baza de clienti oferind servicii de calitate la preturi accesibile, au preferat sa aiba un numar limitat de clienti, pe care sa "ii jupoaie" prin preturile impuse, profitand si de lipsa unei concurente veritabile in domeniu. Trebui sa recunoastem ca acest lucru nu se intampla doar in acest domeniu. Acesta este unul dintre motivele principale pentru care Internetul a cunoscut o dezvoltare anevoioasa in Romania.
In Romania exista inca acea neincredere in serviciile oferite de Internet. Este inadmisibil ca in secolul XXI sa existe In Romania hoteluri sau firme producatoare sau ofertante de servicii, care sa nu aiba un site de prezentare si aici ne referim la ci de baza si fundamentul Internetului in Romania.
Totusi, sa incercam sa vedem si partea buna a lucrurilor, deoarece o dezvoltare a Internetului a avut loc, si inca una destul de importanta in ciuda tuturor problemelor cu care se confrunta cei care ofera serviciile.


Anul 2000 a reprezentat un an de consolidare a pietei Internet din Romania, dupa cresterea spectaculoasa inregistrata in 1998 si 1999. Potrivit studiului, numarul furnizorilor de servicii Internet s-a cifrat, in 2000, la peste 150, principalii provideri fiind PCNet, FX Internet, DNT si Xnet.
Volumul publicitatii realizate pe Internet este estimat la un milion de dolari, iar piata este dominata de conexiunile de tip dial-up. Firma Ascendo estimeaza o crestere a utilizarii retelei Internet in Romania, ca urmare a lansarii pe scara larga a serviciilor WAP, iar tendinta de unificare a transmisiilor de date, voce si tehnologii performante va modifica intreaga filosofie a comunicatiilor.
Pentru determinarea nivelului de utilizare si accesare a retelei Internet, Ascendo a folosit rezultatele unor studii Mercury Omnibus realizate in martie, aprilie si mai 2000, pe un esantion de 4.684 de persoane in virsta de peste 15 ani.
Dintre acestia, 7 la suta au afirmat ca au acces la Internet, iar 5 la suta au declarat ca au acces la e-mail.
In privinta timpului petrecut pe Internet, 27 la suta dintre cei intervievati au afirmat ca petrec mai putin de o ora saptamanal, 29 la suta - intre o ora si doua ore, 16 la suta - intre doua si trei ore si 28 la suta peste 3 ore.
Astfel, 73 la suta dintre utilizatori declara ca se conecteaza, in medie, peste o ora pe saptamana.
Conform unei analize realizate pe baza unui esantion format din 310 persoane care au acces la Internet, 13 la suta dintre utilizatori folosesc reteaua de acasa, 13 la suta de la rude/prieteni, 27 la suta de la scoala, 30 la suta de la serviciu si 36 la suta de la Internet Café-uri.
Din punct de vedere al ocupatiei, majoritatea utilizatorilor Internet sunt elevi sau studenti (44,7 la suta), pe locul doi clasandu-se angajatii cu studii superioare (27,2 la suta), urmati de angajatii cu studii medii (11,4 la suta), patroni/directori (7,4 la suta).
Marea majoritate a utilizatorilor Internet in Romania sunt barbati (66,8 la suta), femeile reprezentand numai o treime (33,2 la suta) din numarul total de utilizatori.
In ceea ce priveste varsta utilizatorilor romani de Internet, cel mai mare procent il reprezinta segmentul 18 - 24 de ani (37,9 la suta), urmat de segmentul 25 - 34 de ani (25,4 la suta), 14 - 17 ani (19,5 la suta), 35 - 44 de ani (10,3 la suta) si peste 45 de ani (6,9 la suta).
Cele mai multe computere personale se afla in Bucuresti (circa 13 la suta dintre cei intervievati au afirmat ca detin un computer personal acasa). In restul tarii, in regiunea Muntenia, Oltenia, Dobrogea, procentul este de 4 la suta, in Transilvania, Banat, Crisana si Maramures - de 9 la suta, iar in Moldova de 5 la suta. Majoritatea conturilor Internet au fost detinute, in 2000, de persoane fizice si firme mici (Small Office Home Office).

0 Comments:

Post a Comment

<< Home